Examen
Na veel geoefend te hebben te hebben, kun je dan eindelijk naar het examen toe. Voor velen toch wel een spannende dag.
Voor de meeste diploma's bestaat het examen uit 3 delen: Het theorie-examen, het praktijkexamen en schiemannen (knopen dus). Bij sommige bestaat er alleen een theorie en praktijk deel of worden deze gecombineerd.
Als je alle onderdelen voldoende hebt afgesloten, heb je je diploma behaald. Hieronder staan wat ideeen en tips over hoe je om kan gaan met het examen.
Rest ons nog om je veel succes toe te wensen bij de voorbereidingen en het examen.
Het theorie examen
Veelal moet eerst het theorie-examen worden afgelegd. Dat bestaat voor wat betreft de roei-, zeil- en MBL M1 en M2 examens meestal alleen uit meerkeuzevragen. Belangrijk hierbij is om rustig na te blijven denken. Vaak kom je met logisch nadenken al ver. Als je het antwoord nou niet weet of erg twijfelt, ga dan eerst verder met de andere vragen en kom later terug bij deze vraag. Soms komt er verderop in het examen nog een vraag die er erg op lijkt of die nét dat zetje in de goede richting geeft.
Weet je het nou echt niet, probeer dan in ieder geval de antwoorden waarvan je zeker weet dat ze het niet zijn weg te strepen. Zo heb je al een grotere kans bij het gokken.
Meestal hoef je je niet ongerust te maken over tijdsdruk. Neem je tijd dus bij het beantwoorden van de vragen. Vaak zijn de gemaakte fouten namelijk leesfouten!
Mocht je problemen hebben met bijvoorbeeld dyslectie, zorg dan dat dat van te voren door is gegeven aan de RNTC. Zij kunnen hier dan rekening mee houden. Dit geldt ook bij andere redenen. In sommige gevallen is het mogelijk om het theorie-examen mondeling af te nemen. Informeer (of laat dat doen door je leiding) dit bij de RNTC van jouw admiraliteit of regio.
Het praktijkexamen
En dan: het praktijkexamen. Het allerbelangrijkste hierbij is om rustig te blijven. Voer de opdrachten uit zoals je ze ook geoefend hebt. Als iets je niet volledig duidelijk is, vraag het dan. Liever dat je 3 keer vraagt wat de opdracht is, dan dat je de opdracht verkeerd uitvoert.
Let bij het uitvoeren van de manoeuvres op de rest van de vaarweg. Wees je bewust van waar je vaart en wat er om je heen gebeurt. Kijk om je heen! Neem geen onnodige risico´s. Het gaat erom dat je de opdrachten voltooid op een veilige manier.
Nog als laatste wil ik je meegeven dat het vooral belangrijk is om verzekerd over te komen. Ook al gaat er iets mis: het hoeft niet altijd gelijk te betekenen dat je gezakt bent. Het is namelijk ook van belang hoe je omgaat met je fouten. Bijvoorbeeld als je merkt dat je te hard aankomt voor een hogerwalaanleg, als het niet meer lukt om vaart te minderen, draai dan om en probeer het opnieuw zonder al te veel ruimte te gebruiken van het water. Immers: liever veilig en iets meer tijd gebruiken dan schade aan je boot / bemanning!
Ook is het belangrijk om een duidelijke taakverdeling te hebben. Zorg dat iedereen weet wat hij/zij moet doen, en noem namen bij de verschillende taken.
Schiemannen
Bij de meeste MBL's moet je ook het een en ander weten van schiemannen. Eigenlijk kun je hier maar één ding voor doen: VEEL OEFENEN!